Meillä tapahtuu

Match made in heaven

Match made in heaven

TalentMatch on Technopoliksen ja Otaniemi Marketingin yhteinen pilottihanke, joka tuo yhteen uusia haasteita etsivät huippuasiantuntijat ja heidän osaamistaan kaipaavat yritykset. Menestyksekkään alun siivittämänä konseptia kehitetään ja markkinoidaan edelleen. Technopoliksen toimitusjohtaja Keith Silverang peräänkuuluttaa yksityisen ja julkisen puolen yhteisiä kannustimia pk-yritysten rekrytointiin.

keith-silverang.jpgPilottikokeilu iski ajan hermoon

Vaikka Technopoliksen toimitusjohtaja Keith Silverang on alusta saakka seissyt vahvasti Technopoliksen uuden rekrytointikonseptin takana, oli TalentMatch-kokeilun saama vastaanotto silti yllätys.

– Konseptin kysyntä ylitti odotuksemme. Emme osanneet ennakoida orastavan talouskriisin myötä työvoimamarkkinoille vapautunutta huippuosaamisen määrää. Konseptihan on kuin räätälöity lääke lähestyvään haasteeseen! Olimme oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

TalentMatchin menestys heijastelee tämänhetkistä markkinatilannetta. Nykyisestä on vielä pitkä matka ihannetilaan, mutta Keith Silverang uskoo, että Suomen tulevaisuus käännetään nousuun kasvuhakuisten yritysten voimin.

Menestystä mittareista

Silverang arvioi projektin varsinaiseksi menestystekijäksi mitattavuutta: tavoitteisiin päästään ainoastaan mittaamalla onnistumista koko matkan varrella.

– TalentMatch on kiihdytyskaista myyntitavoitteiden toteutumiseen, rekrytointiosaamisen kartuttamiseen, mittareiden luomiseen ja menestyksen mittaamiseen. Konsepti toimii erinomaisesti, luonnehtii Silverang.

– Suomella on mahdollisuudet nousta osaamisintensiivisen sektorin kansainväliseksi kärkimaaksi. Muutamalla sadalla kasvuhakuisella PK-yrityksellä voitaisiin poistaa Suomen riippuvuus muutamasta jättiyrityksestä.

Yritykset tarvitsevat tukea henkilöstön kasvattamiseen

Silverangin mukaan suurimpana haasteena alkuperäisen idean toteutumisessa on saada pk-yritykset ja startupit ottamaan riski ja palkkaamaan uusia työntekijöitä.

– Olen alusta asti ollut vahvasti sitä mieltä, että meidän tulisi vähentää yritysten riskiä tarjoamalla 3–6 kuukauden stipendejä, joiden avulla pk-yritykset voivat palkata uuden työntekijän ilman riskiä – aika riittää näyttämään, syttyykö rakkaus. Sen jälkeen he joko sitoutuvat tai siirtyvät eteenpäin. Olen valmis laittamaan 15 000 euroa stipendikassaan ja haastan muut yritykset tekemään samoin. Konseptin koko ideanahan on saada pk-yritykset palkkaamaan näitä nuoria!

– Tehokkaan ja mitattavan PK-yrityksille suunnatun rekrytointialustan luomiseksi vaaditaan yksityisen ja julkisen sektorin tiivistä yhteistyötä. Yhdessä voisimme luoda ainutlaatuisen ekosysteemien kohtaamispaikan, joka erottuu edukseen muista tämänhetkisistä rekrytointiratkaisuista Suomessa, uskoo Silverang.

Kehityssuunnitelmia

– Alkujaan TalentMatch-palvelun kehittäminen lähti liikkeelle siitä ajatuksesta, että meidän tulee saada luotua tehokas matchmaking alusta Suomeen opiskelu-, työ- tai perhesyistä tulleille ulkomaalaisille, korkeastikoulutetuille osaajille, kertoo Otaniemi Marketingin projektijohtaja Melissa Arni-Hardén, joka vastaa Otaniemi Marketingin puolella TalentMatchista.

Arni-Hardén arvioi, että projektin seuraavassa vaiheessa on tärkeää lisätä PK-yritysten tietoa strategisen rekrytoinnin tärkeydestä – etenkin tulevaisuuden kasvua ajatellen.

– Osaamiselle rakentuvan liiketoiminnan kestävä kasvu ei ole mahdollista ainoastaan paikallisilla markkinoilla. TalentMatchin kautta yritysten on mahdollista löytää Suomessa asuvia huippuammattilaisia ja hyödyntää heidän kansainvälistä paikallisosaamistaan.