Meillä tapahtuu

Ensimmäinen Technopolis Summit oli menestys

Asiakkaillemme tarkoitettu Technopolis Summit järjestettiin ensimmäistä kertaa. Mukana oli loistavia puhujia, paljon verkottumista, hienoja tarinoita, uusia kontakteja ja hauskanpitoa. Tapahtumapaikkana oli ainutlaatuinen Technopolis Mediapolis Tampereella, jossa sijaitsee muun muassa Yle. Osallistujia oli kaikilta Technopolis-paikkakunnilta niin Suomesta kuin ulkomailtakin. Katso videokooste tapahtumasta.

YLe_Lattia_2.jpgKeynote-puhujina olivat Technopoliksen Keith Silverang, Ylen Ilkka Rahkonen, LinkedInin Lars Ingerslev, DreamBrokerin Mika Ahokas, Uroksen Tommi Uhari sekä Elastinen.  Technopolis Mediapolis toimi loistavasti tapahtumapaikkana, jossa oli mahdollista nähdä lavasteita niin Pikku Kakkosesta kuin Ajankohtaisesta Kakkosestakin. Ohjelmassa oli myös Mediapolis kierros, jossa tutustuttiin tarkemmin Ylen tv-tuotantotiloihin ja kuultiin tarinoita tuotannoista ja toiminnasta. Tutustumiskohteina olivat mm. televisiostudiot ja laitteistot, lavastamo, puvusto ja rekvisiitta. Halukkaat pääsivät myös yleisöksi Tartu Mikkiin  -ohjelman kuvauksiin.

Tapahtumaan oli myös mahdollista varata etukäteen tapaamisia mielenkiintoisten osallistujien kesken. Tapaamisalue olikin erittäin aktiivisessa käytössä ja käyntikortteja vaihdettiin ahkerasti. Uusia yhteistyökumppanuuksia ja asiakkuussuhteita solmittiin.

Illalla nähtiin Peter Vesterbackan videotervehdys, sillä hän ei päässyt osallistumaan tapahtumaan. Hän oli työmatkalla Amerikassa ja lupasi osallistua ensi vuonna tapahtumaan. Ilta jatkui hyvä ruoan ja musiikin parissa.

Ytimessä verkottuminKeith_Elastinen_small.jpgen yritysten kesken

Tapahtuman pääteemana oli Technopoliksen asiakkaiden verkottuminen. Keith Silverang mainitsi puheenvuorossaan, että Technopolis haluaa luoda yhteisön, ja erilaisia mahdollisuuksia keskinäiseen verkottumiseen. Näin asiakkaillamme on mahdollisuus löytää niin yhteistyökumppaneita kuin asiakkaita ja jakaa keskenään tarinoita niin epäonnistumisista kuin onnistumisistakin. Technopoliksen tavoitteena on luoda aito ketju, jolla on toimintaa kaikissa Pohjoismaissa ja Baltiassa. Hän toivoi, että tapahtumasta tulisi transaktioita, joita tullaan myös mittaamaan.

 

Ylellä vauhti päällä

Ylen Ilkka Rahkonen kertoi, että Ylen avautuminen ei ole ollut kYle_Rahkonen_small.jpgovin helppo prosessi, koska muutos aiheuttaa aina vastarintaa ja asioita oli tehty samalla tavalla jo pitkän aikaa. Nyt prosessi on kuitenkin jo hyvässä vauhdissa ja Yle haluaa tehdä menestyksellistä liiketoimintaa, jakaa ideoita ja erinomaista sisältöä käyttäjille. Tavoitteena on triplata liikevaihto, luoda uusia työpaikkoja ja edistää luovan alan elinvoimaa.

Tavoitteena ammattilaisten yhdistäminen

Lars Ingerslev piti räväkän puheenvuoron LinkedIn:in mahdollisuuksista ja kasvusta. Hän kertoi, että LinkedIn:in missio on yhdistää kaikki maailman ammattilaiset, jotta heistä tulee tuottavampia ja menestyneempiä. Maailma on muuttunut sosiaalisen median myötä kovaa vauhtia ja yritysten on pakko muuttaa aikaisempia toimintamallejaan ja ajattelutapojaan. Yritysten täytyy olla valmiita muutokseen, jos he haluavat olla kilpailukykyisiä tulevaisuudessa. Väärien ihmisten palkkaaminen voi tulla kalliiksi ja tulevaisuudessa on kova taistelu parhaimmista työntekijöistä.

VideoissakoDB_Ahokas.jpg tulevaisuus?

Toimitusjohtaja Mika Ahokas kertoi Dream Brokerin tarinan. Yritys on suomalainen online-videoratkaisuihin keskittynyt ohjelmistoyritys. Dream Brokerilla on yli 500 asiakasta ja se työllistää yhteensä 60 henkilöä Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Yhtiö valittiin Suomen nopeimmin kasvavaksi yritykseksi syksyllä 2012, sillä kasvua oli 2712% vuosien 2007-2011 aikana. Kasvutahti jatkuu, sillä yhtiö palkkaa tänä vuonna 25 uutta työntekijää. Yhtiö perustajat saivat motivaationsa ideaansa, kun You Tube ja Skype alkoivat kasvaa. Heidän tavoitteensa on, että jossain vaiheessa jokainen voisi tehdä videoita itse – helposti ja ilmaiseksi.

 

Helpotusta matkailijan murheeseen

Kun matkustamme ulkomailla varsinkin työmatkoilla, haasteena on usein internet-yhteys. Roaming-maksut ulkomailla ovat edelleen luvattoman kalliita. Tähän tarpeeseen ja haasteeseen Uros Oy halusi vastata. Yhtiö on oululainen Goodspeed Internetpalvelun toimittaja. Yrityksen koko henkilökunta muodostuu kokeneista mobiilialan ammattilaisista ja toimitusjohtaja Tommi Uhari kertoi, että he halusivat ratkaista tämän vaikealta tuntuvan ongelman. Kun Uros perustettiin, se oli born global start-up eli yritys, jolla ei ollut kotimaisia markkinoita. Yrityksen piti päästä kansainvälisille markkinoille heti. Markkinoille tulonsa, syksyn 2012 jälkeen Uros on nopeasti laajentanut palvelun kattavuutta Euroopassa, Venäjällä sekä Kiinassa ja aikoo jatkaa datankäytön helpottamista ulkomailla tuomalla palveluun mukaan yhä uusia maita.

Mikä on Elastisen menestyksen salaisuus?Ela_attitude_small.jpg

Kimmo Laiho, artistinimeltään Elastinen kertoi  valloittavan ja inspiroivan tarinan. Hän on tullut tunnetuksi suomalaisesta Fintelligens rap-yhtyeestä yhdessä Iso H:n kanssa sekä Voice of Finland –ohjelman tuomarina. Elastinen kertoi hauskoja tarinoita nuoruudestaan, joissa oli yhtenäistä se, että jos hän halusi tehdä jotain, hän usein onnistui siinä päättäväisyytensä ansiosta. Tampereella pidetty puhe oli hänen ensimmäinen motivaatiopuheensa englanniksi. Koko valmistautumisen ajan hän mietti sanaa passion, joka ei suomeksi käännettynä kuvasta niitä asioita, joita hän kokee sen tarkoittavan. Suomeksi passion voisi olla intoa ja energiaa, eteenpäin suuntautumista, ratkaisukeskeisyyttä ja tahtotilaa. Hänen mottonsa on tahto, taito, tieto. Hän veti myös muutaman breakdance-liikkeen, joka sai yleisön kannustamaan raivoisasti. Hän on tehnyt 10 vuotta musiikkia ja johtanut Rähinä Recordsia. Menestyksen salaisuus on päättäväisyys, tahto, positiivisuus ja passion. Hän on myös ympäröinyt itsensä ihmisillä, joihin voi luottaa ja joilta voi kysyä neuvoja.

Elastinen & Passion, katso video

Seuraava Technopolis Summit järjestetään 25.9.2014. Varaa päivä kalenteriisi!