Pääkirjoitus

Pysy asiakkaasi iholla

Maailma muuttuu kovaa vauhtia ja syklisyys nopeutuu kaikilla liiketoiminnan sektoreilla. Samaan aikaan myös makrotalouden haasteet luovat omat raamit, joiden keskellä on löydettävä tehokkaan toimintatavan lisäksi kilpailuedun varmistavia asiakaslähtöisiä liiketoimintamahdollisuuksia. Mistä näitä uusia mahdollisuuksia sitten löytyy ja kuinka varmistetaan, että ne peilaavat aidosti asiakastarpeita?

Juntunen_thumbnail.jpgTämän haasteellisen tavoitteen saavuttamiseksi on paljon erilaisia välineitä, on toinen toistaan parempia webbisivuja, markkinainfon tarjoajia ja muita tietolähteitä, jotka tarjoavat hyviä työkaluja. Loppujen lopuksi resepti on kuitenkin yksinkertainen, ole itse lähellä asiakasta. Vain tällä tavalla saadaan kaivettua kaikki olennainen tieto esiin, tunnistetaan myös se pienikin hiljainen signaali, joka voi loppupeleissä olla se kaikkein merkityksellisin. Tällä toimintamallilla saadaan tulevien liiketoimintamahdollisuuksien lisäksi myös arvokasta asiakaspalautetta toiminnan nykytasosta.

Ei olekaan sattuma, että olemme Technopoliksessa valinneet toimialamme yleisestä tavasta poiketen toimintamallin, johon olennaisena osana kuuluu oma myynti- ja asiakaspalveluhenkilöstö kaikissa meidän kampuksissa. Olemme kasvaneet viime vuosina voimakkaasti ja kampuksia on tänä päivänä neljässä eri maassa jo yhteensä 19 ja niissä asiakkaita lähes 1 400. Tämän kasvun on mahdollistanut moni seikka, mutta keskeisinä elementteinä on ollut korkea asiakastyytyväisyys sekä konseptimme toimivuus eri tyyppisten asiakkaidemme tarpeita silmälläpitäen. Tämänkin kokemuksen pohjalta voin suositella kaikille aktiivista omien asiakkaiden iholla olemista.

P.s. Uusia potentiaalisia kumppaneita ja asiakkaita on tarjolla myös 10. lokakuuta Tampereella, kun järjestämme koko asiakaskunnallemme suunnatun suurimman Technopolis verkottumistapahtuman, Technopolis Summitin. Toivottavasti mahdollisimman moni teistä pääsee paikalle, nähdään Tampereella!

Juha Juntunen,
Suomen liiketoimintojen maajohtaja sekä
myynnista ja markkinoinnista vastaava johtaja