Mitä uutta

3 tarinaa verkostoitumisesta

Kampukset ovat hyviä paikkoja löytää uusia yhteistyökumppaneita ja rakentaa verkostoja. Asiakkaita, kumppaneita tai rahoittajia voi etsiä myös erilaisista tapahtumista − tai verkosta.

LinkedIn-ryhmä startupeille

Technopolis Ventures -yrityshautomossa työskennellyt Mikko Kaarela LinkedIn200.pngpäätti hetken mielijohteesta kesällä 2008 perustaa LinkedIn:iin ryhmän Finnish Hi-tech Start-up Community. Vaikka kutsu lähti alkuun vain sadalle, tuhannen jäsenen raja meni rikki jo muutamassa kuukaudessa. Nyt ryhmässä on yli 10 000 jäsentä.

– Ilmeisesti verkostosta on jotain hyötyä, koska aktiivisia käyttäjiä on suuri joukko. Keskusteluista saa tietoa ja aktiiviselle osallistujalle ne ovat hyvä keino tuoda esille omaa asiantuntemustaan. Ryhmä on myös luonteva tapa luoda kontakteja, tyyliin: ”kirjoitit sellaista, mitä ajattelen tästä…?” On myös helppoa tarkistaa, kuka tuntee kenetkin, teknologian konsultointiyrityksessä Spinversessä nykyisin työskentelevä Kaarela kertoo.

Ryhmä toimii myös aktiivisena rekrytointialustana, jonka kautta voi löytää sekä osaajia että töitä. Tosin hiljattain ryhmässä julkaistu työpaikkatarjous sadalle toimitusjohtajalle oli Kaarelan mukaan uutiskynnyksen ylittänyt ”läppä”, joka liittyy Technopoliksen aikoinaan käynnistämään − ja Spinversen nykyisin pyörittämään − Innovation Mill -hankkeeseen.

Sen ideana on löytää startup-yrityksiä rakentamaan uutta liiketoimintaa osista, joista suuryritykset haluavat luopua, kun ne keskittyvät omaan ydinbisnekseensä.

− 100 toimitusjohtajaa -aloitteella etsitään henkilöitä, jotka haluavat ryhtyä yrittäjiksi, ja joilla on liiketoiminta- ja markkinointiosaamista. Suuryritykselle liian pieni palanen voi olla monelle pienelle yritykselle aivan riittävän kokoinen, Kaarela kuvaa.

Apua kansainvälistymiseen

Kuopiolainen Fennogate Finland Oy hyödyntää EEN-verkostoa (Enterprise EuropeEEN_100.png Network) yhteistyökumppaneiden etsimisessä. Apteekeille ja terveydenhuollon ammattilaisille tuotteita kehittävä yhtiö on hiljan solminut toimitussopimuksen Apteq-tuotesarjaansa kuuluvasta hammastahnasta.

− Me lähinnä ideoimme uusia tuotteita ja etsimme niille sitten mahdollisimman hyviä valmistajia Suomesta ja maailmalta. Olemme käyttäneet valmistajien etsimiseen EEN-verkostoa, Fennogaten toimitusjohtaja Antti Pylkkänen kertoo.

EEN on Euroopan komission perustama verkosto, joka toimii kaikissa EU:n jäsenvaltioissa ja yli 50 maassa EU:n ulkopuolella. Sen tavoitteena on vauhdittaa kasvua ja edistää uusien työpaikkojen syntymistä unionin alueella. Suomessa verkostoa koordinoi työ- ja elinkeinoministeriö. Technopolis Oyj on verkostossa toimija, jolta pk-yritykset saavat asiantuntija-apua ja verkoston palveluja. Käytännössä EEN palveluihin kuuluu muun muassa Yrityskontaktipörssi.

− Tällainen verkosto on yksi kanava löytää uusia valmistajia. Se säästää meiltä aikaa ja rahaa siihen verrattuna, että lähtisimme itse kalastelemaan valmistajia netistä tai messuilta, Pylkkänen sanoo.

Yrityskontaktipörssissä useampikin yritys ilmoitti halukkuutensa ryhtyä valmistamaan hammastahnaa Fennogatelle. Sopimuksen allekirjoittamista edelsi tutustuminen toimittajan laatujärjestelmään, saadut näytteet ja kuluttajatutkimus.

− Meidän ideologiassamme laatu on ensisijainen, ja sen jälkeen katsomme, onko jokin asia toteutettavissa sellaiseen hintaan, että saamme tehtyä siitä tuotteen, Pylkkänen sanoo.

 

Ostamisen muutos puhuttaa

– Maailma toimii nykyään verkostoitumisen kautta, Mercuri Internationalin Mercuri_logo.PNGmarkkinointi- ja viestintäpäällikkö Leena Kähkönen kuvaa.

Innopoli 3:n tiloissa Espoossa toimistoaan pitävä Mercuri International on myynnin koulutus- ja konsulttiyritys, jonka asiantuntijat ovat käyneet puhumassa myös Technopoliksen aamiaistilaisuuksissa myynnin ja ostokäyttäytymisen muutoksista.

− Tavoitteenamme on koota aamiaisille hyvä porukka ja sopiva määrä teeman kannalta oikeita ihmisiä. Haluamme lisätä tietoisuutta toimivasta myynnistä ja tietenkin löytää samalla tilaisuuksia myydä koulutustamme. Jokaisesta tilaisuudesta on seurannut aina vähintään muutama palaveri, Kähkönen kertoo.

Kähkösen mukaan ostokäyttäytymisen muutos koskee sekä kuluttajia että B2B-kauppaa.

− Ostaja tutkii tuotteita tarkasti netissä, kyselee tietoa verkostoiltaan ja seuraa sosiaalisen median viestejä. Myyjien ja koko myyntiorganisaatioiden täytyy ottaa tämä huomioon päästäkseen edes asiakkaan mahdollisten toimittajien listalle.

Kähkönen pitää Technopoliksen tilaisuuksia mielekkäinä sekä tiedon jakamisen että verkostoitumisen kannalta. Asiantuntijoiden puheenvuorot kirvoittavat usein vilkasta keskustelua, ja lopputuloksena osallistujat tutustuvat toisiinsa, vaihtavat yhteystietoja ja verkostoituvat. Tilaisuuksiin osallistuminen voikin olla suoraan kytköksissä yrityksen menestykseen, sillä keskusteluista seuraa lähes poikkeuksetta uutta aktiviteettiä myös tilaisuuksien jälkeen.