Pääkirjoitus

On aika käynnistää kasvukone

Kenellekään ei pitäisi olla epäselvää, että Suomi ui syvissä vesissä. Tilastot talouskasvun hyytymisestä, julkisen velan paisumisesta ja työttömyydestä kertovat lahjomattomasti, ettei aikaa ole hukattavaksi.

tecnopoli_239.jpgVaalien alla poliitikot ovat olleet liikuttavan yksimielisiä siitä, että tarvitsemme kipeästi kasvua ja kasvuyrittäjyyttä. Yrityksissä Suomea pelastetaankin hartiavoimin, mutta valitettavasti se ei riitä. Lammen sijasta Suomi tarvitsee kasvuyritysten valtameren. Miten hyökyaallon saa syntymään?

Osaamista ja rahoitusta Suomessa on riittävästi kasvun synnyttämiseksi. Se, mitä tarvitaan, on iso asennemuutos laajalla rintamalla sekä kunnon kannusteet kasvuyrittäjyydelle.

Viisaus ei asu Arkadianmäellä. Jo Ronald Reagan oli oikeassa: valtio ei ole ratkaisu – vaan ongelma. Suomessa tuetaan julkisin varoin metsäteollisuuden investointeja, vaikka kasvuyritykset työllistävät moninkertaisesti. Eivätkä suuret tarvitse tukea muutenkaan.

Julkiset innovaatiopalvelut ja tuet tulisi suunnata kasvuaihioille. Samalla verotuksen rakenteita pitää muuttaa. Meidän on luovuttava idioottimaisesta tasa-arvoisuusfiksaatiosta. Miksi verotuksen pitäisi olla ihan sama kaikille? Ihmiset eivät ole tasa-arvoisia. Yritykset eivät ole tasa-arvoisia. Kaikilla pitää kuitenkin olla tasa-arvoiset mahdollisuudet.

Technopolis kasvaa asiakkaidensa rinnalla. Viidessä vuodessa olemme kasvaneet lähes 200 prosenttia. Tällä hetkellä kattojemme alla työskentelee 47 000 ihmistä, ja tavoitteenamme on kasvaa vahvasti jatkossakin.  Tarjoamme loistavan markkinan asiakkaillemme. Kampukset ovat hot spotteja, joilla toimii kasvuhakuisia yrityksiä.

Haluamme auttaa asiakkaidemme kaupantekoa. Kasvuyrityksille asiakashankinta on kaikkein tärkeintä. Jos yrityksellä vain on asiakas, se löytää kyllä rahoitusta. Iso kysymys on, miten me voimme edistää yhteistyötä yritysten välillä? Kysyntä ja tarjonta on saatava paremmin kohtaamaan. Jos kaupankäynti toimii kampusten sisällä, saamme synnytettyä sisäisen kasvukoneen.

Lisäarvoa syntyisi, jos meillä olisi tarpeeksi älykkäitä asiakashallintajärjestelmiä, joiden avulla avainhenkilöt ja palveluntarjoajat saataisiin yhteen tutustumaan ja keskustelemaan − vähän niin kuin meidän matchmaking-tapahtumissamme. Myyjät saisivat lisää tuottoja ja asiakkaat lisää työtehoa.

Tässä Technopolis News -lehdessä puhutaan kasvusta ja sen rahoittamisesta. Uusia mahdollisuuksia kasvuun tarjoaa muun muassa esineiden internet, josta povataan maailmanlaajuisesti tuhansien miljardien eurojen bisnestä.

Menestystä voi vauhdittaa ensi alkuun vaikkapa parantamalla avainhenkilöiden tuottavuutta. Itse hoidan stressiä pyöräilemällä 11 000 kilometriä vuodessa. Myös asiakkailtamme löytyy monia uusia kiinnostavia tuotteita, jotka lisäävät tuottavuutta.

Keith Silverang, CEO, Technopolis Oyj