Mitä uutta

“Ihmelaite” madaltaa IoT-kynnystä

ihmelaite_310x230.jpgTeknologiset innovaatiot versovat vähitellen. Ensin syntyy tyypillisesti monikäyttötuotteita, joita lähdetään jalostamaan eteenpäin.

2,5 vuotta sitten perustettu Haltian Oy syntyi, kun Nokian ex-tuotekehitystiimi päätti jatkaa Oulussa omillaan − langattomien laitteiden kehittämistä. Koska kännyköiden ja tablettien maailma alkoi olla jo turhan kilpailtu, Haltian päätti keskittyä muihin langattomiin älylaitteisiin. Nyt yrityksen lippulaivana on upouusi Thingsee One, jota on kuvattu IoT:n ihmelaitteeksikin.

Erilaisilla sensoreilla ja langattomilla tekniikoilla varustettu kämmenenkokoinen mötikkä toimii mobiilisovelluksen kanssa sellaisenaan mittaus- ja valvontalaitteena. Liikesensorin ja pitkäkestoisen akun ansiosta sen voi jättää vahtimaan venettä tai mökin ovea. Nopeussensori puolestaan kertoo tarvittaessa, kuinka lujaa autolla on ajettu. Moottorikelkkaan, surffilautaan tai laskuvarjoon kiinnitettynä laite antaa tietoja esimerkiksi kiihdytyksistä tai laskeutumiskulmasta.

Ensisijaisesti Thingsee palvelee kuitenkin IoT-sovelluskehittäjiä avoimen lähdekoodin ohjelmointialustana.ihmelaite_kuva_310x230.jpg

Perusraudalle tarvetta

Ville Ylläsjärvi Haltianilta kertoo tiimiläisten huomanneen, että markkinoilta puuttui Thingseen kaltainen ”perusrauta”.

− Niinpä kehitimme sellaisen. Thingsee tarjoaa yrityksille helpon pääsyn IoT-laitteiden ja -sovellusten kehittämiseen ilman suuria investointeja.

Monitoimilaitteen julkistus on Haltianille vasta ensiaskel. Yritys lupaa suunnitella asiakkailleen lähes minkä tahansa langattoman laitteen, joka vie IoT-kehitystä eteenpäin. Hankkeita on meneillään esimerkiksi päälle puettavan teknologian ja hyvinvoinnin sovelluksissa. Ohjelmistot ovat osa palvelukonseptia.

Thingsee on suunniteltu Ylläsjärven mukaan niin helpoksi, että se sopii kenen tahansa tekniikasta kiinnostuneen käytettäväksi. Laitetta voi hyödyntää myös ohjelmointikoulutuksissa ja vapaa-ajan teknisissä puuhissa.

− Fokus on jatkosovelluksia kehittävässä b2b-markkinassa, mutta harrastussegmenttikin voi kasvaa isoksi. Pyrimme tuottamaan lisäarvoa asiakkaille mahdollisimman helpoissa kuorissa, Ylläsjärvi kiteyttää.