Asiakastarinat

Translatum hyödyntää Technopoliksen tapahtumia

Käännöstoimisto Translatum toimii Technopoliksen tiloissa Helsingissä, Tampereella ja Tallinnassa. Technopoliksen lukuisat tapahtumat ovat osoittautuneet yritykselle hyväksi ympäristöksi verkostoitua ja löytää uusia asiakkaita.

Translatum on yksi suurimmista yksityisistä käännöstoimistoista Suomessa. Yhtiö tekee noin 7 000 käännösprojektia vuodessa, lähinnä tekniikkaan liittyvistä aihepiireistä. Monet asiakkaat ovat suuria yrityksiä ja monia asiakkaita on löytynyt Technopoliksen tapahtumissa.

Automatiikkaa ja toimialaosaamista

Kääntäminen on usein monivaiheinen prosessi, jossa tarvitaan sekä automatiikkaa että osaavia ihmisiä. Suomessa Translatumin henkilökunta on pääasiassa suomalaisia ja yleisin käännettävä kielipari on suomi ja englanti. Tallinnassa kielivalikoimaa täydentävät viro ja venäjä.

Useimpien harvinaisempien kielien kohdalla Translatum käyttää yhteistyökumppaneita ympäri maailmaa. Toimialaosaamisella on aivan keskeinen merkitys, koska ilmaisut ja termit vaikkapa lakitekstissä, lääketieteessä ja lentokoneteollisuudessa ovat hyvin erilaisia.

Automatiikkaa tarvitaan monessa eri vaiheessa. Joskus jopa täysin koneellinen kääntäminen voi olla käyttökelpoista, jos vaikkapa paksusta asiakirjanipusta pitää saada jollakin tavalla ymmärrettävä kertakäyttöinen käännös. Silloin kieliopilla ja tyylillä ei ole niin väliä.

Tavallisesti automatiikka astuu Translatumissa kuvaan heti tarjousvaiheessa. Voit ladata käännettävän tiedoston webissä Translatumin palveluun ja saat tarjouksen muutamassa sekunnissa. Jos hyväksyt tarjouksen, siirtyy työ saman tien projektihallinnan kautta kääntäjälle. Noin kolmasosa Translatumin liikevaihdosta kertyy tämän palvelun kautta tulevista töistä.

Technopolis sopii Translatumille

– Translatumin toiminta käynnistyi melkeinpä sattumalta 1990-luvuTranslatum310x230.jpgn lopulla, kertoo yrittäjä Risto Kuosmanen. – Siskoni on kääntäjä ja hommasin hänelle asiakkaita. Pian myös muutama muu kääntäjä otti yhteyttä ja homma alkoi muuttua liiketoiminnaksi. 2000-luvun alussa meitä oli kaksi ja nyt palkkalistoilla on noin 15 henkilöä. Suurin osa kääntäjistä on kuitenkin itsenäisiä yrittäjiä, yhteistyökumppaneitamme.

– Technopolis on meille hyvä ympäristö toimia ja kaikki toimipisteemme ovat nyt Technopoliksen tiloissa. Aikaisemmin meillä oli omat tilat ja ero on valtava. Täällä ei tarvitse huolehtia mistään liiketoimintaan kuulumattomasta. Riittää kun tulee aamulla töihin. Vartiointi, siivous ja kaikki muu hoituu kuin automaattisesti. Enää ei edes muista, että sellaisistakin pitää huolehtia.

Translatum_respa_230.jpg– Ja aulapalvelu on aivan loistava! Jos joskus on ongelmia, ei niitä tarvitse itse hoitaa. Välillä tuntuu, ettei tarvitse edes puhua – aulan henkilökunta tietää muutenkin mitä tarvitsen.

Risto Kuosmanen osallistuu myös aktiivisesti Technopoliksen tapahtumiin – usein yleisön joukossa, monesti myös puhujana. Hän pitää tilaisuuksia mielenkiintoisina ja antoisina. Lisäksi tilaisuuksissa on aina huomioitu mahdollisuus verkostoitumiseen muiden osallistujien kanssa.

– Tilaisuuksissa tulee aina jaettua muutama kortti ja aina syntyy joitakin kontakteja, toteaa Kuosmanen tyytyväisenä. – Paikalla on yleensä Technopoliksen asiakkaita ja myös muita yrityksiä. Näistä löytyy usein asiakkaita ja myös alihankkijoita. Ei sitä itse edes pidä myymisenä – kontaktit syntyvät kuin itsestään.

Technopolis edistää kohtaamisia

– Maailmalla ja yrityksissä järjestetään aamukahvitilaisuuksia ja muita seminaareja vaikka kuinka paljon. Usein niissä on kysymys puhtaasta tiedon ammentamisesta, eikä tavoitteena ole millään tavalla saada osallistujia tutustumaan toisiinsa, sanoo Technopoliksen Events Manager Minna Käenniemi. – Technopoliksella meillä on aina tavoitteena verkottaa tapahtumien osallistujia.

– Miksi toimimme näin? Tämä on meille yksi tapa erilaistua ja tarjota asiakkaille muutakin kuin neliöitä. Haluamme tarjota asiakkaillemme virikkeitä. Haluamme, että he löytävät asiakkaita, kumppaneita, rahoittajia, työntekijöitä, uusia kasvoja. Mitä paremmin asiakkaamme pärjäävät, sitä paremmin myös me pärjäämme. Siksi.

Sata_lasissa_verkottumista310.jpgTechnopoliksen Business Breakfastit ovat yksi esimerkki säännöllisesti järjestettävistä tapahtumista. Technopolis Business Breakfast on napakka kahden tunnin tapahtumakonsepti aamuvirkuille. Se yhdistää verkottumisen, aamiaisen ja ajankohtaisia aiheita koskevat asiantuntija- ja case-puheenvuorot.

Technopolis-paikkakunnilla järjestettävät tilaisuudet tarjoavat näkemyksiä ja kokemuksia yrittäjille, johtajille ja asiantuntijoille, jotka haluavat tehdä asiantuntemuksellaan enemmän rahaa ja ravistella organisaationsa vakiintuneita käytäntöjä.  Technopolis Business Breakfast -verkottumisaamiaiset ovat avoimia ja osallistujille maksuttomia.

– Viisi maata, 12 kaupunkia, vuodessa 50 aamiaistapahtumaa, joissa 2 000 osallistujaa vuosittain, hehkuttaa Käenniemi. – Aina kun mahdollista, asetamme ihmiset istumaan pöytäryhmiin ja osassa tapahtumista myös plaseeraamme saman firman ihmiset eri pöytiin. Osallistujat tykkäävät tästä ja tutustuminen käynnistyy välittömästi. Tunnen itseni etuoikeutetuksi, kun saan olla järjestämässä näitä tapahtumia. Tämä on ihan mieletön näköalapaikka.