Meillä tapahtuu

Nordic Business Forum kiinnosti ja ihastutti Technopoliksessa

Nordic Business Forum on noussut muutamassa vuodessa todelliseksi suurtapahtumaksi, joka saa liikkeelle yritysmaailman kerman ja maailmanluokan huippuesiintyjät. Tänä vuonna Technopolis toteutti ensimmäistä kertaa tapahtuman videoesityksen kolmessa maassa, kahdeksalla paikkakunnalla.

– Johtajat kehittyvät päivittäin – eivät päivässä! Yhdellä luennolla tai yhden kirjan lukemalla ei tulla johtajaksi. Kuuden viikon ”mikroaaltouunikoulutus” ei toimi. Johtajat on marinoitava. Sellaisia ovat johtajuuden lait. Ei niistä tarvitse pitää – ne ovat lakeja!

Näin sanaili luennollaan John Maxwell, joka kuuluu maailman arvostetuimpiin johtamisen kouluttajiin ja kirjailijoihin. Ja esiintyjänä hän on todella loistava, sen saattoi jokainen kuulija todeta.

Kaipaammeko tekniikkaa vai kohtaamisia?

Johtajuus oli tänä vuonna Nordic Business Forumin vahvin teema ja esiintyjät käsittelivät asiaa monelta eri kannalta. Yhteistä kaikille esiintyjille oli teeman käsittely varsin humaanista näkökulmasta. Hyvän johtajan pitää ansaita asemansa ja hyvän johtajan pitää huolehtia myös omasta jaksamisestaan.

– Onko menestys vain rahaa ja valtaa, vai merkitseekö se meille hyvinvointia ja viisautta, kysyi Huffington Postin perustaja Arianna Huffington omassa esityksessään. – Tiedätkö juuri nyt puhelimesi lataustason? Huolehdit puhelimestasi paremmin kuin itsestäsi. Älä ota puhelinta yöksi makuuhuoneeseen.

On suorastaan hämmästyttävää, miten valovoimaiset, taitavat ja kokeneet esiintyjät ottavat yleisönsä. Guy Kawasaki, Nilofer Merchant, Garry Kasparow, jopa oma Björn Wahlroosimme. Ja kaikki muut. Asiaa tulee intensiivisesti ja mielenkiintoisesti parhaimmillaan toista tuntia, eikä heillä näytä olevan edes muistiinpanoja. Ja kuulijan mielenkiinto ei pääse herpaantumaan hetkeksikään.

Kampukset ovat kokoavia hubeja

nbf5.jpg– Tämä on ensimmäinen kerta, kun järjestämme Nordic Business Forumin videoesityksen kampuksillamme ja halusimme tehdä sen mahdollisimman hyvin, sanoo perjantain osuudesta Innopolissa tavattu Technopolis Oyj:n toimitusjohtaja Keith Silverang. – Teemat ovat mielenkiintoisia ja tämä antaa mahdollisuuden osallistua niillekin, joilla ei ole mahdollisuutta olla paikalla tapahtumassa. Jaettu infra on hyvä idea, osallistuja saa kokemuksen, vaikka ei ole paikan päällä.

Ja minkälaisen kokemuksen? Suuressa auditoriossa, suurelle valkokankaalle projisoitu tapahtuma antoi osallistujille konkreettisen läsnäolon tunteen. Messukeskuksen takarivillä tuhannen euron paikoilla tuskin saavutti samaa. Kamerat olivat lähellä ja esiintyjät valloittivat Technopoliksen auditoriot.

Kätevästi töiden lomassa

nbf2.jpgNordic Business Forum tavoitti Technopoliksen kampuksilla yhteensä noin 700 osallistujaa. Suomessa esitys järjestettiin Espoossa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Lappeenrannassa, Oulussa ja Tampereella. Lisäksi mukana olivat Tallinna ja Oslo. Osallistuminen oli kaikille maksutonta ja mukaan saivat tulla sekä Technopoliksen omat asiakkaat että ulkopuoliset. Osa kuunteli lähes kaikki esitykset, toiset poimivat vain haluamansa palat. Kätevästi töiden lomassa.

– Saimme tapahtumasta paljon palautetta ja yleisö on ollut todella tyytyväistä, kertoo Technopoliksen tapahtumatiimin vetäjä Riikka Torpo. – Sisällöstä ja esiintyjistä tykättiin ja Technopolis sai paljon kiitosta tapahtuman järjestämisestä. Erityisesti pidettiin ajankäytön tehokkuudesta, kun ei tarvitse matkustaa Helsinkiin. Selkeä toive oli, että videoesitys järjestetään myös ensi vuonna.

– Kullakin paikkakunnalla oli paikallisella tiimillämme vastuu tapahtuman yksityiskohtien organisoinnista. Eri paikkakunnilla oli lähinnä taukojen hyödyntämisessä eroja. Joillakin paikkakunnilla oli tauoille järjestetty yhteistyökumppanien tuella hyvät tarjoilut ja muuta ohjelmaa. Keskustelu kävi vilkkaana ja ihmiset tutustuivat toisiinsa. Toisissa kaupungeissa monet osallistujat pujahtivat taukojen ajaksi omalle työpisteelleen töihin.

Inspiraatiota, ajatuksia ja verkottumista

nbf8.jpgIsmo Kurri Expericon Oy:stä oli tullut Helsingin keskustasta Innopoliin varta vasten seminaaria varten: – Inspiroiva tapahtuma, täällä saa hyviä ajatuksia ja on hyvä verkostoitua uusien ihmisten kanssa. Etsimme parhaillaan uusia asiantuntijoita firmaamme, ehkä heitä löytyy täältä – samoin uusia projekteja.

nbf7.jpgMelissa Arni-Hardén Espoo Marketing Oy:stä oli piipahtanut paikalle naapuritalosta, Innopoli 2:sta: – Arianna Huffingtonin esityksestä jäi konkreettisesti mieleen kännykän käyttö. Kaikkiaan inspiroivaa ja todella hieno tunnelma. Myös Brella on hyvä lisä, olen sen kautta sopinut sekä fyysisiä että Skype-tapaamisia tapahtuman yhteyteen.
nbf6.jpgMultiFlow Translations Oy:n Sanna Kokkonen on myös Technopoliksen asiakkaita – ja Technopolis hänen. Hänen toimistonsa sijaitsee Innopoli 1:ssä, joten matka oli lyhyt. Kokkonen kertoo olevansa aktiivinen tapahtumien kävijä: – Tulen tapahtumiin aina kun pääsen, se on kivaa ja ajatuksia avartavaa. Pidän Technopoliksen tavasta järjestää tapahtumia, täällä kohtaa ihmisiä, joihin ei törmäisi missään muualla.

Myös Technopolis Ülemisten kampuksella Tallinnassa oli hyvä meininki. Yksikön markkinointipäällikkö Tõnis Pechter kertoo palautteen olleen hyvää, vaikka väkeä ei ollut paikalla aivan niin paljoa kuin odotettiin: – Tallinnasta lähti aika iso joukko yrittäjiä paikalle tapahtumaan Helsinkiin. Meillä oli noin 60 ilmoittautunutta ja tapahtumaa toivotaan myös ensi vuonna. Meillä ihmiset tuntevat toisensa aika hyvin, mutta myös verkottumista tapahtui. Suuri osa käytti tauoilla tilaisuuden mennä töihinsä.

Kuopio lähti tosissaan mukaan

nbf1.jpgTechnopolis Kuopiossa Savonia-ammattikorkeakoulu ja Itä-Suomen yliopisto antavat oman nuorekkaan mausteensa Kuopion kampuksille, jotka muodostavat yhden valtakunnallisista osaamiskeskuksista.

– Jokaisella Technopoliksen yksiköllä oli vapaus päättää, ryhdymmekö mukaan Nordic Business Forumin videoesitykseen, kertoo Technopolis Kuopion asiakaspäällikkö Anu Finne. – Aluksi vähän harkitsimme asiaa, mutta pian löysimme yhteisen sävelen Savonia-ammattikorkeakoulun ja Kuopio Innovation Oy:n kanssa, jotka ryhtyivät pääyhteistyökumppaneiksemme tapahtumassa. Lisäksi Savon koulutuskuntayhtymä liittyi yhteistyökumppaniksi.

nbf4.jpg– Yhdessä saa paljon aikaan ja kun päätös oli tehty, ryhdyimme täysillä liikkeelle. Ideoimme asiaa porukalla ja totesimme, että tila ja videolähetys eivät yksinään riitä. Panostimme taukoihin, tarjoiluihin, yhteistyökumppaneiden esittelystandeihin ja tilaisuudessa verkottumiseen.

Tapahtumaa varten varattiin Microkatu 1:n suuri, 250 hengen auditorio ja lisäksi taukoja varten samassa yhteydessä oleva suuri aula. Auditorion peräpenkissäkin kuulija saa Finnen mielestä yhtä hyvän kokemuksen kuin Messukeskuksen etupenkissä. Aula, esittelystandit ja tarjoilut olivat kaikki hyvin lähekkäin ja tunnelma tiivis.

nbf3.jpgJa mikä tunnelma! Kampuksen ravintola ja Savonian yTiimin opiskelijat järjestivät yhteisvoimin tauoille herkullista naposteltavaa. Kahden tauon tarjoilusta vastasivat opiskelijat täysin itsenäisesti. Tässä opiskelijat todella näyttivät kyntensä. Tätä yrityselämän ja koulutusmaailman kohtaaminen on parhaimmillaan. Annetaan opiskelijoille mahdollisuus näyttää taitonsa – he kyllä osaavat. Kumppanistandeilla henkilökunta oli kertomassa palveluistaan ja yleisö viihtyi. Tuntui, että tauot menivät suorastaan liian nopeasti vanhojen ja uusien tuttujen kanssa jutellessa.

– Osallistujia oli monipuolinen kattaus niin opiskelijoita, meidän asiakkaita kuin talon ulkopuolisia yrittäjiä, jatkaa Finne. – Tapahtuma oli iso tehdä, mutta asiakaspalaute todisti, että kannatti. Kun ryhdyttiin, niin ei sitten piperretty. Kaikki toivovat, että tapahtuma uusitaan myös ensi vuonna.