Asiakastarinat

Tukikohtia liikkuvalle työlle

Iteractionin toimistot sijaitsevat Tallinnassa ja Tampereella. He hyödyntävät taitavasti Technopoliksen toimintaympäristön suomia mahdollisuuksia, käyttävät työtiloja ja järjestävät tapaamisia ja esittelyjä tarpeen mukaan aivan kaikilla Technopoliksen kampuksilla.

Iteraction Oy on juuri yhden vuoden kunnioitettavan iän saavuttava IT-alan yritys, jonka toiminnan kolme kärkeä ovat tietoliikenne-, tietoturva- ja videoneuvotteluratkaisut. Tallinnassa yhtiö on toiminut vuodesta 2012.

Räätälöidyt ratkaisut kaikille asiakkaille

– Tämä vuosi on pitkälti kulunut pohjatyön tekemisessä Suomessa, ensi vuonna on kasvun aika, kertoo Iteraction Oy:n toimitusjohtaja Jari Koivula. – Tuotamme palvelumme Virossa, missä meillä on kahdeksan henkilöä, Suomessa meitä on toistaiseksi vain kaksi, ensi vuonna sitten muutama lisää.

– Tietoliikenteen ja tietoturvan alueilla vahvuutenamme ovat ketteryys, vahva kokemus ja asiakaskontaktit. Pienenä toimijana meillä on mahdollisuus keskittyä kunnolla jokaiseen asiakkaaseen ja rakentaa hänelle avaimet käteen juuri asiakkaan nykyisten ja tulevien tarpeiden mukainen ratkaisu – ei liian iso, eikä liian pieni.

Koivula näkee kasvumahdollisuuksia erityisesti videoneuvottelujärjestelmien alueella, josta on tulossa yhtiön vahvin osa-alue.

– Skype for Business ja muut UC-ratkaisut tuovat yrityksille suuria säästöjä, kun systeemit vain saadaan toimimaan ja arkiseen käyttöön. Vaikka videoneuvottelulla on jo pitkät perinteet, on käyttö edelleen suhteellisen vähäistä. Tämä johtuu pitkälti järjestelmien laajasta kirjosta ja heikosta yhteensopivuudesta. Tämän haluamme muuttaa.

Videoneuvottelu panee keskittymään

– Perinteiset ”järeät” videoneuvottelujärjestelmät käyttävät useimmiten SIP- tai H.323-protokollaa, jotka eivät suoraan keskustele keskenään tai Skype for Business (entinen Lync) -sovelluksen kanssa, jatkaa Iteraction Oy:n myyntijohtaja Tuomo Kivimäki. – Välissä on tehtävä muunnos, eli tarvitaan silta, joka maksaa helposti kymmeniä tuhansia euroja.

– Me olemme tuomassa markkinoille pilvessä toimivan sillan, jota asiakkaat voivat käyttää palveluna edullisella kuukausimaksulla. Samalla toteutamme tietoturvan, sillä eihän kukaan halua, että yrityksen verkkoon murtaudutaan videojärjestelmän kautta.

Kivimäki kertoo, että videoneuvottelussa ihminen keskittyy paremmin ja miettii sanottavansa tarkemmin, kuin ilman kuvaa tapahtuvassa puhelinpalaverissa. Kokouksen seuranta on myös monin tavoin helpompaa ja kokous tehokkaampi, kun henkilöiden eleet ja muu kehonkieli on toisille nähtävissä.

– Meidän tehtävämme on sovittaa eri järjestelmät puhumaan keskenään, toteaa Kivimäki. – Haluamme kuitenkin astua tästä vielä yhden askeleen pidemmälle. Kun yritys hankkii kunnollisen ”järeän” videoneuvottelujärjestelmän, jonka arvo on esimerkiksi 5 000–10 000 euroa, laitamme myös raamit kuntoon. Neuvottelutilan valaistus, väritys ja akustointi on varsin pieni lisäkustannus ja vaikuttaa tilan toimivuuteen merkittävästi.

Toimintaa kaikilla Technopoliksen kampuksilla

Koivula kertoo, että Iteractionin toimitilat Tallinnassa ovat olleet alusta alkaen Technopolis Ülemisten kampuksella. Suomen yhtiölle toimitilojen löytäminen oli siten helppoa. Asiaa vielä helpotti se, että Koivula ja Technopoliksen Tampereen yksikön johtaja Satu Eskelinen tunsivat toisensa entuudestaan, koska ovat vanhoja työkavereita aikaisemmasta työpaikasta.

– Olemme aika liikkuvia, mutta osoite pitää yhtiöllä tietysti olla, kertoo Koivula. – Tampere on meille sopiva konttorin paikka ja täällä meillä on pieni tukikohta, jossa voimme hoitaa paperityöt ja myös testata laitteita ja koota esittelyjärjestelmiä. Muuten aika sitten kuluukin ympäri Suomea.

– Minä asun pääkaupunkiseudulla ja käytän Technopolista siellä tukikohtanani, jatkaa Kivimäki. – Varaan tarpeen mukaan työhuoneen tai vain pöydän Business Loungessa.

Kivimäen mukaan esimerkiksi aamiaisdemoja järjestetään paljon hotelleissa, mitä hän ei pidä kovin ammattimaisena.

– Technopoliksella voimme rakentaa demopisteen melkein minne tahansa sopivaan neuvottelutilaan ja saamme sinne myös kaikki tarpeelliset tarjoilut. Ympäristö on sopivalla tavalla IT-alaan liittyvä ja monilla asiakkaillamme onkin omat toimitilansa Technopoliksella.

– Soitin taannoin asiakkaalle Kuopioon ja ehdotin hänelle palaveria siellä. ”Ai, onko teillä toimisto Kuopiossa?”, ihmetteli asiakas. Vastasin, että meillä on toimisto kaikkialla, missä on Technopolis, naurahtaa Kivimäki.

Jatkossa kasvua ja kannattavuutta

– Ensi vuonna panostamme kannattavaan kasvuun, kertoo Koivula tulevaisuuden suunnitelmista. – Suomeen palkataan ehkä 3–4 henkilöä lisää ja Tallinnaan help deskiin tarpeen mukaan uusia henkilöitä nykyisten neljän lisäksi. Viides onkin juuri haussa. Virossa on paljon ihmisiä, jotka puhuvat sujuvaa suomea, joten pystymme palvelemaan myös suomalaisia asiakkaita sieltä käsin.

Keskisuuret yritykset ovat Koivulan mukaan suurin asiakaskunta ja juuri siellä onkin tällä hetkellä tarjonnassa suurin aukko. Asiakkaita ei kuitenkaan oteta hinnalla, vaan asiakkaan yksilölliset tarpeet ymmärtävillä kokonaisratkaisuilla.

– Ne asiakkaat, joita meillä jo Suomessa on, ovat ymmärtäneet suunnittelun merkityksen. Yksilö – neuvotteluhuone – yritysverkko. Katsomme kokonaisuutta ja täytämme tarpeet. Ei liikaa, ei liian vähän – vaan sopivasti, päättää Koivula.