Hyvinvointi

Kuormitutko työelämästä vai elämästä?

Muistathan, että ylikuormittuminen on yleistä, ja sopivassa määrin välillä jopa tarpeellista – niin kauan kuin palautuminen on tasapainossa kuormituksen kanssa. Kuormitusta voi tulla kahdesta suunnasta; ulkoisista tekijöistä, kuten sairastumisesta, ympäristötekijöistä, työpaikan paineista, liikunnasta tai ihmissuhteista. Kuormitusta tulee myös sisäisistä tekijöistä, kuten omat ajatuksesi tai miten asioihin suhtaudut. Olet, mitä ajattelet – haluatko siis opettaa aivojasi säntäilemään kiireessä ja sammuttamaan tulipaloja? Vai opettaisitko aivojasi karsimaan ja keskittymään yhteen asiaan kerrallaan. Multitaskaus on “so last season”!

Huolehdi palautumisesta

Palautumisesta voi huolehtia monella tapaa. Koostin alle toiveiden pohjalta vinkkilistan, josta pyytäisin katsomaan rehellisesti, voisiko jokin niistä olla sinulla paremmalla tolalla? Jos taas tuntuu, että herra paratkoon, kaikki on pielessä – älä huolestu! En missään nimessä halua, että otat stressiä stressin korjaamisesta! Valitse yksi asia kerrallaan, ota tärkeimmästä kiinni. Anna muutokselle aikaa, ja ole itsellesi armollinen. Kun asia on jo jollain tavalla hanskassa, valitse seuraava. Tee muutoksia 1-3 asiaa kerrallaan, jos haluat niistä pysyviä!

Vinkit

  • Priorisointi eli tärkeiden asioiden asettaminen etusijalle arjessa.
  • Ruokavalio terveyttä, jaksamista, kehitystä ja palautumista tukevaksi. Dieetti ja palautumisen priorisointi ei välttämättä sovi samaan jaksoon elämäsi aikajanalla!
  • Liikutaan, jotta jaksetaan – palautumista kuunnellen.
  • Uni osaksi perusrutiineja ja levolle riittävästi aikaa!
  • Unihygienia: siisti, raikas makuuhuone, viileä ja pimeä huone.
  • Pimeällä ajanjaksolla aamupäivän tunteihin kirkasvalohoitoa, melatoniinin (unihormonin) avuksi
  • Vältä sinisen valon (ruutujen) vaikutusta illan viimeisten tuntien aikana ennen nukkumaanmenoa, se sotkee melatoniinin tuotantoa ja heikentää unenlaatuasi ja unenaikaista palautumistasi.
  • Ennakoi ja suunnittele päivän kulkua, esim. välipalat / tauot kalenteriin.
  • Priorisoi – mitä on oikeasti tehtävä tänään? Lajittele esim. neljään kategoriaan, kiireelliset ja tärkeät vs ei kiireelliset / ei tärkeät.
  • Tauota työtä. Mikrotauot päivällä näkyy yönaikaisessa palautumisessa!
  • 5 minuutin sääntö liikkumiseen: vaikeinta on lähteminen. Sen jälkeen helpottaa!
  • Hengitysharjoitukset
  • Meditointi, omat ”puhdetyöt” tai puuhastelut
  • ”Pienin teko tänään” – älä aseta rimaa liian ylös
  • Mielen voima: olet mitä ajattelet! Kirjoita positiivisia asioita ylös, huomaa hyvä.
  • Kosketus, halaaminen, hymyily, ystävien seura, lemmikkieläimet
  • Luonto laskee stressitasoja. Samoin lempimusiikki, taiteet yms. Tee asioita, joista saat mielihyvää! Kutominen voi olla toiselle parasta meditaatiota, ja toiselle taas stressitekijä. Olemme erilaisia!
  • Seuraa sosiaalisen median käyttöäsi, sekä puhelimen tai muiden ruutujen kanssa vietettyä aikaa. Aivosi kaipaavat taukoa ja tylsyyttä! Hamuatko puhelimesi jokaisella tylsällä hetkellä?
  • Juo tarpeeksi vettä, nestehukka heikentää palautumista.
  • Alkoholi heikentää palauttavaan, syvään uneen pääsyä. Jo yksi annos – vaikka se hetkellisesti saattaa tuntua rentouttavalta, se ei lopulta ole.
  • Päiväunet tarvittaessa. Ikääntyessä unen laatu ja pituus heikkenee, palaa saman tyyppiseksi kuin lapsuudessa, joten ota nokoset hyvällä omallatunnolla!
  • Unirytmi säännölliseksi, unta ei ikävä kyllä voi nukkua varastoon. Pyri menemään nukkumaan samaan aikaan joka päivä, ellet ole vuorotyössä. Jos se ei esim. lasten tai nukahtamisvaikeuksien takia onnistu, älä huolestu – se on yleensä tilapäistä!
  • Joskus univaikeudet johtuvat sairaudesta, joten jos unettomuus on pitkittynyt, eikä yläolevat vinkit auta, otathan yhteyttä lääkäriin.

Toivottavasti vinkkilistastani on sinulle hyötyä! Voit miettiä listalle jatkoa omasta elämästäsi: mistä asioista nautit, tai nautit joskus ennen? Voisitko lisätä niitä asioita arkeesi?

Halauksin ja hymyin,
Kirsi Vaulamo / Valmentaja, kouluttaja / Kuntokoulu ja Trainer4You Oy

 

Kirsi on tehnyt pitkän uran myynnin ja markkinoinnin parissa, hypännyt businessmaailmasta hyvinvointialalle kouluttamaan Trainer4You personal trainereita ja ravintovalmentajia. Kirsi valmentaa ihmisiä sohvaperunoista huippu-urheilijoihin sekä luennoi yrityksille palautumisen tasapainon tärkeydestä.

 

 

 

Campus Club

Tarjoamme asiakasyritystemme henkilökunnalle erilaisia hyödyllisiä ja mukavia tapahtumia ja aktiviteetteja. Järjestämme tapahtumat pääsääntöisesti yhteistyössä asiakkaidemme kanssa.

Hyvinvointiwebinaarit ovat osa Campus Clubia. Niiden tavoitteena on auttaa työntekijöitä voimaan paremmin niin työpaikalla kuin vapaa-ajallakin. Tarkoituksena on saada hyvät päivittäiset valinnat rutiineiksi ja sitä kautta lisätä työ- ja toimintakykyä. Yllä oleva teksti perustuu 13.3. pidettyyn hyvinvointiwebinaariin Kuormitutko työelämästä vai elämästä?. Webinaarit järjestetään yhteistyössä Trainer4U:n kanssa.

 

Kiinnostuitiko Technopoliksen tiloista ja palveluista? Ota meihin yhteyttä, niin keskustellaan lisää!