Hyvinvointi

Ravitsemus työpäivän aikana

Ravitsemuksessa fokus tulee laittaa suuriin linjoihin –
ei “lillukanvarsiin”

Suuret linjat koostuvat ravitsemuksen voimaportaista:

1) säännöllisyys
2) monipuolisuus
3) laatu
4) määrä (ja vasta viimeisenä:)
5) yksittäiset ruoka-aineet

Periaate numero 1: Syö 4-5 tunnin välein
– kylläisyyden tunne (suurin syy naposteluun on nälän kerääminen päivän aikana).
– tasainen verensokeri = parempi vireys!

Periaate numero 2: Syö kasviksia PALJON
– jokaisella aterialla
– marjoja/hedelmiä väliaterioilla, vihanneksia pääaterioilla
– käytä myös pakastekasviksia, jotta saat nostettua kasvisten määrää!

Periaate numero 3: Syö proteiinia tasaisesti ja melko runsaasti
– kylläisyysvaikutus kaikista ravintoaineista ylivoimaisesti paras.
– n. 20g vähintään kolmella aterialla päivän aikana (opettele katsomaan, paljonko tuote sisältää proteiinia, jotta tiedät, miten koostaa 20g per annos).

Periaate numero 4: Suosi hyviä rasvoja

Periaate numero 5: Nauti hyvälaatuisia hiilihydraatteja (täysjyvätuotteet)

Vinkit päivän aterioihin:

1. Aamupalalla runsaasti proteiinia, koska usein sen määrä jää liian alhaiseksi, jolloin nälkä tulee pian aamupalan syötyä

2. Lounas on järkevintä koostaa lautasmallin mukaisesti. Pelkkä salaattilounas kostautuu illalla kovana nälän tunteena!

3. Välipala on tärkeää kenelle tahansa. Usein lounas on 11.00–11.30 ja päivällinen klo 17 aikaan, jolloin niiden väli muodostuu liian pitkäksi = huono vireys + kova nälkä illalla!

4. Päivällinen noudattaa lounaan suuntaviivoja.

5. Iltapala niin ikään tärkeä. Iltapalan lihottava vaikutus on “huuhaata”, koska lihomisen aiheuttaa aina liiallinen kokonaisenergiansaanti, ei se, mihin aikaan vuorokaudesta syö!


Energisin terveisin,
Mikko Törmälehto ja Trainer4You Oy

Mikko on likuntatieteiden maisteri (LitM), Trainer4You-kouluttaja, yrittäjä (Huippumoodi Oy), kirjailija (Valmennuksella voittoon -esikoisteos, syyskuu 2018) sekä motivaatioon ja tavoitteiden asettamiseen perehtynyt personal trainer ja valmentaja.

 

 

Campus Club

Tarjoamme asiakasyritystemme henkilökunnalle erilaisia hyödyllisiä ja mukavia tapahtumia ja aktiviteetteja. Järjestämme tapahtumat pääsääntöisesti yhteistyössä asiakkaidemme kanssa.

Hyvinvointiwebinaarit ovat osa Campus Clubia. Niiden tavoitteena on auttaa työntekijöitä voimaan paremmin niin työpaikalla kuin vapaa-ajallakin. Tarkoituksena on saada hyvät päivittäiset valinnat rutiineiksi ja sitä kautta lisätä työ- ja toimintakykyä. Yllä oleva teksti perustuu 18.5. pidettyyn hyvinvointiwebinaariin Ravitsemus työpäivän aikana. Webinaarit järjestetään yhteistyössä Trainer4U:n kanssa.

 

Kiinnostuitko Technopoliksen tiloista ja palveluista? Ota meihin yhteyttä, niin keskustellaan lisää!