Tunteet työelämässä – miksi ja miten niitä kannattaa johtaa

Olemme tottuneet ajattelemaan, että tunteet ovat työelämässä hidaste ja häiriötekijä. Tunne-evankelistana tunnettu Camilla Tuominen ravistelee ennakkoluuloja ja haastaa niitä: tunteet ovat merkittävä informaationlähde, joka voi auttaa meitä tekemään viisaita ratkaisuja myös työelämässä. Myös työssä tarvitaan tunteita!

Tuomisen mukaan tunteet ovat määritelmällisesti energiaa ja tietoa. Tunteet ovat kehossa olevaa energiaa, joka aiheuttaa fyysisia tuntemuksia. Tunteet tarjoavat arvokasta tietoa, jonka avulla pystymme analysoimaan, mitä eri tilanteissa kehossamme tapahtuu ja miksi. Jos tunne on innostava, halumme sitä lisää. Jos tunne on sen sijaan ahdistava, haluamme pois siitä hankalasta tilanteesta.

Tunteita johtamalla saavutetaan paljon etuja

Tunteita on vaikea hallita, peittää tai määrätä, mutta niitä voi ja kannattaa johtaa. Mielen johtamisessa on keskeistä yrittää ymmärtää, miksi keho reagoi tietyllä tavalla. Kun tunnistaa omat tunteensa ja niiden syyt, voi vaikeistakin tilanteista päästä eteenpäin nopeammin ja tarkoituksenmukaisemmin.

Tuominen ohjeistaa, että päivän aika olisi hyvä rauhoittua kuuntelemaan, mitä kehossa tapahtuu ja mitä se kertoo. Kun mieli on rauhallinen ja keho hyvinvoiva, olemme paremmin läsnä: emme mieti tulevaa tai murehdi mennyttä. Rento mieli lisää älykkyyttä, avoimuutta ja luovuutta.

Jos tunteita ei tunnista, muodostuvat ne helposti tunnemössöksi, joka ohjaa meitä hallitsemattomasti. Tunteiden ymmärtäminen ja johtaminen ovat tärkeitä taitoja nyt ja välttämättömiä tulevaisuudessa. Tulevaisuudessa lähes kaiken lineaarisen ja loogisen työn tekevät algoritmit. Kone tekee nämä sata kertaa paremmin kuin ihmiset ja se ei väsy, tylsisty tai pala loppuun.

Kilpailuetu, jota ei voi kopioida

Tuotteet kopioidaan nopeasti ja kilpailuetu menetetään, mutta herätettyjen tunteiden tuomaa kilpailuetua on paljon mutkikkaampi kopioida. Vastaus löytyy aivolohkon toiselta puolelta, sieltä fiilispuolelta.

Tuomisen mukaan tunteiden näyttäminen töissä on haastavaa, mutta mahdollista. Tämä onnistuu harjoittelemalla ja kouluttamalla henkilöstö, mutta myös johdon on oltava sitoutunut. Jos yrityskulttuuri ei tue tunteiden näyttämistä ja negatiiviset tunteet turrutetaan, tukahtuvat myös positiiviset tunteet, kuten ilo, luovuus, innostus ja sitoutuneisuus. Luovilla, uusilla ideoilla on iso merkitys yritysten kilpailyukyvylle. Yritysten kehittymisen kannalta on elintärkeää, että käytännöt saadaan tukemaan henkilöstön innovointia. Uusia innovaatioita ei synny sillä, että toisten ideoille pyöritellään silmiä ja epäonnistumisista rankaistaan.

Parhaissa tiimeissä on turvallinen ilmapiiri, sillä psykologinen turvallisuus mahdollistaa huipputulokset. Harmittavasti monessa yrityksessä moni pysyy kuitenkin hiljaa, sillä hulluudella, heittäytymisellä ja rohkealla totuudenkertomisella on vieläkin negatiiviisia seurauksia. Eiköhän siis olisi aika nostaa tunteet (työ)pöydälle?

Tule kuuntelemaan tästä aiheesta lisää:
Technopolis Business Breakfast x Camilla Tuominen: Tunteet työpaikalla ja asiakaskohtaamisissa – uhka vai mahdollisuus?

Herättämällä asiakkaissasi tunteita saavutat kilpailuedun, jota ei noin vain kopioida. Minkälaisia kohtaamispisteitä asiakkaasi polulle kertyy ja miten niissä voidaan tuottaa lisäarvoa molemmille osapuolille? Tule kuulemaan syksyn Technopolis Business Breakfastille, kuinka tunteita johdetaan aktiivisesti ja nosta yrityksesi asiakaskohtaamisten laatu ja tulokset uudelle tasolle!

Varmista paikkasi ja ilmoittaudu nyt

Espoo 22.8. Ilmoittaudu
Tampere 28.8. Ilmoittaudu
Kuopio 29.8. Ilmoittaudu
Oulu 30.8. Ilmoittaudu