Työelämä muuttuu – mitä se vaatii tiloilta?

Maaretta Tukiainen
Maaretta Tukiainen (kuva: Krista Keltanen)

Maaretta Tukiainen, miltä näyttää tulevaisuuden toimisto esim. 5 vuoden päästä?

– Uskon, että tulevaisuudessa työn modulaarisuus ja liikkuvuus lisääntyvät entisestään, mikä vaikuttaa väistämättä myös työtiloihin. Kun tällä hetkellä työyhteisön perusyksikkö on tiimi, jatkossa jokainen työntekijä on oma yrittäjämäinen yksikkönsä yrityksen tai verkoston sisällä. Lisäksi tiimit kootaan projektikohtaisesti.

Vaikka työ on jatkossa entistä paikkariippumatonta, toisaalta myös työtilat ovat nykyistä inspiroivampia ja kannustavat tehokkaammin kohtaamisiin. Uskon, että ainakin coworking-alueet yleistyvät – ja kuka tietää, ehkäpä itseohjautuvien autojen tulon myötä myös niihin lisätään työskentelytiloja? Se olisi todellista liikkuvaa työtä.

Maaretta Tukiainen on kirjailija ja muutosjohtamisen asiantuntija. Hänellä on myös sisustusarkkitehdin koulutus ja vuosien kokemus tilamuutosprosessien vetämisestä osallistavin menetelmin.

Miten toimisto vastaa työelämän muutokseen?

Paljonko toimitilaneliöitä tarvitaan? Millainen on viihtyisä työympäristö?
Onko monitilatoimisto fiksumpi vaihtoehto kuin avokonttori? Täytyykö kaikilla työntekijöillä olla oma työpiste?

Kokosimme tälle sivulle työelämän muutokseen ja toimitiloihin liittyvät tapahtumat, oppaat, tarinat, vinkit ja linkit.
Täältä löydät helposti kaiken tarvitsemasi liittyen työympäristöihin.

Maksatko toimitiloista piilokuluja?

Piilokulujen suurimpia aiheuttajia ovat:

  1. Väärät mittarit, jotka piilottavat osan kuluista
  2. Piilotyö, joka ei näy kustannuslaskelmissa
  3. Toimistoneliöiden tehoton käyttö
  4. Toimitilaratkaisu, joka ei tue tehokasta työntekoa
Henri Rantalainen
Henri Rantalainen

Tiedätkö, paljonko yrityksesi maksaa kiinteitä työympäristöön liittyviä kuluja per työntekijä?
Jos vastasit kyllä, onnittelut – kuulut nimittäin pieneen vähemmistöön.

Technopoliksen Tampereen aluejohtajan Henri Rantalaisen mukaan vain harva yritys osaa ottaa laskelmissaan huomioon kaikkia työympäristöön liittyviä kuluja.

Henrin asiantuntevia vinkkejä kannattaa lukea täältä: “Näin pääset eroon toimitilojen piilokuluista” ja täältä: “Miksi neliöhinta on on huono tunnusluku toimitilan valinnassa?“.

Tilamuutos on mahdollisuus!

Kuuntele podcast, niin tiedät…

  • Miksi toimitilamuutos on ennemmin tai myöhemmin edessä jokaisella yrityksellä?
  • Mitkä ovat johtajan työkalut muutoksessa?
  • Mikä on toimitilamuutoksen merkitys yrityskulttuurille?
  • Miten ja miksi henkilöstöä kannattaa osallistaa?
  • Mistä löytää resurssit toimitilamuutokseen?
  • Millaisille yrityksille monitilatoimisto sopii?
  • Mitkä ovat muutoksen yleisimmät haasteet?
  • Miten kiertää työympäristömuutoksen pullonkaulat?

Technopolis Podcastin ensimmäisessä osassa Technopoliksen konseptipäällikkö Tiia Rauhamäki keskustelee Maaretta Tukiaisen kanssa työympäristöjen muutoksesta, toimitilamuutoksen johtamisesta ja modernin työelämän haasteista.

Kuuntele Technopolis Podcastin ensimmäinen osa tästä:

tai lue täältä Maaretan 5+1 kysymystä ja vastausta työympäristömuutoksen johtamisesta.

Maaretan mukaan useimmille yrityksille tulee yllätyksenä, että toimitilamuutosprosessissa tulisi olla muitakin tavoitteita kuin vain toimitilaan liittyviä. Uudet tilat ovat kuitenkin vain osa muutosta. Toinen osa on toimintakulttuuri eli se miten niitä uusia tiloja käytetään:

On erittäin tärkeää selvittää yhdessä koko henkilökunnan kanssa, millaisessa ympäristössä työntekijät ovat parhaimmillaan ja saavat itsestään eniten irti. Sitä ei voi sanella sen paremmin johtaja, kiinteistöpäällikkö kuin arkkitehtikaan.

Jokaisessa muutosprosessissa pitää kuitenkin olla aina yksi henkilö, joka omistaa prosessin ja jolla on tarpeeksi natsoja tehdä päätöksiä. Jos kaikki päätökset pitää käyttää johtoryhmän tai toimitusjohtajan kautta, muutos hidastuu kohtuuttomasti.

Haluatko toimitilamuutoksesta kaiken irti? Lataa opas tai kysy lisää asiantuntijoiltamme!

Jos yrityksellä on edessä remontti tai muutto uusiin toimitiloihin, kannattaa aina ensin selvittää yrityksen todelliset tarpeet – ja suunnitella toimitilaratkaisu niiden mukaan. Lopputuloksena on hyvä työympäristö, joka tukee tehokasta työntekoa, henkilöstön hyvinvointia ja yrityksen menestystä!

Tulevat tapahtumat aiheesta

“Työelämä muuttuu – mitä se vaatii tiloilta?”

to 28.3.2019 Tampere, Technopolis Yliopistonrinne

Häggman-sali, Kalevantie 2

pe 5.4.2019 Oulu, Technopolis Ydinkeskusta

kokoustila Reykjavik, Sepänkatu 20

Jos muutto tai muutos on organisaatiollesi ajankohtaista

Kannattaa osallistua tähän tapahtumaan!

Saat parhaat vinkit käytännön tekemiseen ja vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:

  • Millainen on kustannustehokas ja joustava ratkaisu yrityksesi tarpeisiin?
  • Millaiset tilat tukevat työntekijöitä ja työntekemistä parhaiten?
  • Millaisia tulevaisuuden trendejä on luvassa tuleville vuosille?

Järjestämme Tampereella to 28.3. ja Oulussa pe 5.4. samansisältöiset tilaisuudet. Ilmoittautumislinkit molempiin löytyvät tuosta hieman ylempää.

Työympäristöjen uuteen aikakauteen johdattavat ja keskusteluun herättävät muutosjohtamisen asiantuntija Maaretta Tukiainen, Work Environment Specialist Johanna Horstia ja konseptipäällikkö Tiia Rauhamäki.

Ohjelma

8.00 Ilmoittautuminen ja verkottumisaamiainen
8.30 Tilaisuuden avaus, Technopolis
8.35 Tilojen tulee palvella tulevaisuuden työtä ja työntekijöitä – miten käytännössä?
Maaretta Tukiainen, muutosjohtamisen asiantuntija

Mistä koostuu toimiva työympäristö ja miten se vaikuttaa työntekijöiden onnistumisiin ja tehokkuuteen?
Johanna Horstia, Work Environment Specialist

Virtuaalitodellisuus virittää tulevaisuuden työympäristöön
Tiia Rauhamäki, konseptipäällikkö

Kysymyksiä ja keskustelua, moderaattorina Maaretta Tukiainen

9.55 Tilaisuuden päätössanat, Technopolis
10.00 Tilaisuuden yhteinen osuus päättyy, mahdollisuus jatkaa verkottumista ja tutustua virtuaaliseen työympäristöön klo 12.00 asti.

Puhujat

Maaretta Tukiainen
Maaretta Tukiainen (kuva: Krista Keltanen)
Tiia Rauhamäki
Tiia Rauhamäki
Johanna Horstia
Johanna Horstia

Maaretta Tukiainen

Maaretta Tukiainen on kirjailija ja muutosjohtamisen asiantuntija, jolla on pitkä tausta media-alan johtotehtävistä muun muassa Sub-kanavan johtajana. Hänellä on myös sisustusarkkitehdin koulutus ja vuosien kokemus tilamuutosprosessien vetämisestä osallistavin menetelmin. Toissavuonna Yle TV1 esitti hänen juontamansa TV-sarjan 8 myyttiä työstä.

Tiia Rauhamäki

Tiia Rauhamäki on sisätilasuunnittelun moniosaaja ja toimii työtiloista vastaavana konseptipäällikkönä Technopoliksella. Tiian kiinnostuksen kohteita ovat erityisesti ihminen, tilojen funktionaalisuus ja työympäristön hyvinvointi.

Tiia on vetänyt Technopoliksella mm. podcast-sarjaa, joka keskittyy työympäristön muutokseen. Viritä itsesi tunnelmaan jo etukäteen kuuntelemalla jaksot tästä.

Johanna Horstia

Johanna Horstia (DI) on työympäristöasiantuntija Frameryn tuotekehityksessä. Johanna vastaa Frameryn tutkimusprojekteista ja on näiden lisäksi mukana työtilojen kehittämisessä ja Frameryn blogin kirjoittamisessa. Johannaa innostaa työpäivien muotoilu tilojen avulla sekä data tilasuunnittelussa.

Tapahtuman yhteistyökumppani

Framery

Serious About Happiness. Framery was founded in 2010 and we are now helping hundreds of companies in over 60 different countries.

Companies like Microsoft, Puma, Cloudera and Vodafone are using the Framery pods to unleash their full potential and improve their working habits. Our pods are a perfect place for people to have meetings, brainstorming sessions and important one-on-one conversations in private without disturbing the whole office – or the office disturbing them.

Whether you’re a small business or represent a global enterprise, we’ve got a fully customisable pod solution for you. When noise is reduced work becomes more efficient. Happier.

Framery

Tapahtumapaikkakunnat

to 28.3.2019 Tampere, Technopolis Yliopistonrinne

Häggman-sali, Kalevantie 2

pe 5.4.2019 Oulu, Technopolis Ydinkeskusta

kokoustila Reykjavik, Sepänkatu 20

Arizonasta vaivattomasti Tampereelle

Katso videolta tai lue jutusta, kuinka toimitilojen hankkiminen Tampereen parhaalta paikalta onnistui Arizonasta käsin!

Haaste

Amerikkalainen pörssiyhtiö Axon kiinnostui suomalaisesta kameraosaamisesta ja halusi laajentaa toimintaansa Tampereelle. Suomen toimitilat ja niihin liittyvät palvelut piti saada hoidettua USA:sta käsin mahdollisimman pienellä vaivalla ja avaimet käteen -periaatteella – tiukoista laatukriteereistä kuitenkaan tinkimättä.

Ratkaisu

Technopolis suunnitteli ja toteutti Axonin uuteen toimipisteeseen 377 neliön muuttovalmiit toimitilat Tampereen Yliopistonrinteen kampukselta. Kokonaisratkaisuun kuuluvat lisäksi laajat palvelut tietoliikenneyhteyksistä siivoukseen, kuntosalista neuvottelutiloihin, näkyvyyspalveluihin ja kalustevuokraan. Axonille ratkaisu oli vaivaton, sillä kaikki palvelut hoituivat alusta asti suoraan Technopoliksen kautta laatutakuulla.

Tulevat tapahtumat